Jak dowie się w przerwach pomiędzy sesjami w
Animusie, odległa przeszłość ma o wiele więcej wspólnego z
teraźniejszością, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Konflikt
między Asasynami i Templariuszami, w którym uczestniczył Altair, trwa
do dziś, zaś Abstergo jest współczesną emanacją Rycerzy Świątyni. Lucy
Stillman, asystentka doktora Warrena Vidica, wraz z nim obsługująca
Animusa, z czasem okaże się sprzymierzeńcem Desmonda, członkiem
istniejącego do dziś Bractwa Asasynów, co sygnalizuje mu przez ukrycie
serdecznego palca, by wyglądał na ucięty (tak naznaczony był Altair).
Jak się okazuje, Lucy zajmowała się badaniem pamięci genetycznej,
napisała nawet na ten temat pracę magisterską, została jednak wyśmiana w
środowisku naukowym. Nigdzie nie mogła znaleźć zatrudnienia do czasu,
aż skontaktował się z nią doktor Vidic, który zaproponował jej pracę w
Abstergo. Przyjęła propozycję bez wahania. Rozpoczęła badania nad
narzędziem do ekstrakcji pamięci genetycznej, czyli właśnie Animusem.
Gdy wydawało się już, że zakończyła prace, Abstergo postanowiło ją
zlikwidować, jednak Vidic uratował jej życie.
Desmond odwzajemnia się opowiedzeniem
swojej historii. Jak się okazuje, jego rodzice wychowywali go na farmie i
przez całe dzieciństwo straszyli Templariuszami, którzy jednak nigdy
nie przyszli. Miles, przekonany, że jego krewni są niespełna rozumu,
uciekł z pustkowia do bliżej nieokreślonego miasta, gdzie został
barmanem.
Gdy Desmond przebywa uwięziony w budynku
Abstergo, Asasyni próbują go odbić, by zapobiec zdobyciu przez
Templariuszy danych zawartych we wspomnieniach Altaira. Próby te jednak
kończą się fiaskiem.
Samego Altaira poznajemy w chwili, gdy
próbuje ukraść skarb ukryty w podziemiach Świątyni Salomona. Wraz z nim
na misję wyruszają dwaj inni członkowie Bractwa - Malik i jego brat,
Kadar. Altair nie przebiera w środkach, zabił niewinnego starca, którego
spotkał na drodze. Pech chce, że na miejscu pojawiają się także
templariusze, wraz z Wielkim Mistrzem Zakonu - Robertem de Sable.
Altair, ufny w swe siły, rusza do ataku, łamiąc tym samym trzy zasady
Kreda Asasynów: 1. Nie zabijaj niewinnych 2. Działaj w ukryciu 3. Nie
narażaj Bractwa - jednak przegrywa. W walce ginie Kadar, Malik zostaje
ranny w lewą rękę, która później zostanie amputowana. Kiedy Altair
powraca z przeprosinami do twierdzy Asasynów, Masjafu, Malik, który ku
zaskoczeniu Altaira przeżył, również tam dociera, wraz z artefaktem.
Przeklina jego arogancję i pała do niego nienawiścią, ponieważ obwinia
go o śmierć brata.
Templariusze postanawiają odzyskać
skradziony im artefakt i atakują Masjaf. Bractwo dzielnie stawia opór
najeźdźcom, a wszystko po to, by niewinni mieszkańcy zdołali ukryć się
za murami twierdzy. Templariusze, napotkawszy brak oporu w wiosce,
zbliżają się do murów, chcąc przystąpić do oblężenia. Zostają jednak
wciągnięci w pułapkę. Altair zrzuca na nich drewniane bale z wieży.
Niedobitki Rycerzy Świątyni uciekają w popłochu.
Chociaż Altair wykazał się w bitwie męstwem
i sprytem, kara go nie mija. Staje przed chmurnym obliczem Al Mualima,
przywódcy Asasynów. Starzec dokonuje egzekucji mężczyzny. Wydaje się, że
to już koniec Altaira Ibn-La'Ahada...
Jednak to, co miało być końcem, okazuje się
nowym początkiem. Al-Mualim postanawia dać Altairowi jeszcze jedną
szansę. Degraduje go do najniższego w bractwie stopnia nowicjusza i
zabiera mu większość sprzętu, daje mu jednak możliwość odkupienia win.
Pierwszym krokiem jest odzyskanie zaufania Al-Mualima. Żeby to zrobić,
Altair musi znaleźć zdrajcę, który wpuścił do wioski templariuszy.
Bohater odnajduje kilka wskazówek, które doprowadzają go do demagoga
wykrzykującego dziwne rzeczy. Przyprowadza go przez Al-Mualima, który
kończy jego nędzny żywot. Okazuje się, że to dopiero początek drogi do
odkupienia win.
Zadaniem Altaira jest zabicie dziewięciu
osobistości działających w Ziemi Świętej, zamieszkujących w Jerozolimie,
Akce i Damaszku. Wszystkie te postacie przyczyniły się do wybuchu i
rozprzesteniania się wojny, znanej jako Trzecia Krucjata. Ich śmierć ma
sprawić, że w zniszczonej Ziemi Świętej zapanuje w końcu pokój.
Pierwszym celem Altaira jest Tamir, handlarz
bronią, działający w dzielnicy biedoty w Damaszku. Właśnie szykuje dużą
dostawę dla zamożnego, ale póki co nieznanego klienta. Zabójca przybywa
na suk Al-Silaah, gdzie przebywa kupiec. Jest świadkiem egzekucji
starca, który nie wywiązał się z poleconego mu zadania. Tamir dźga
staruszka nożem, po czym wrzuca ciało do fontanny, jako przestrogę dla
innych - żeby zastanowili się dokładnie, zanim powiedzą, że czegoś nie
można zrobić. Kupiec idzie nadzorować prace innych ludzi, Altair
wykorzystuje jego nieuwagę i pozbawia go życia. Przed śmiercią Tamir
mówi jeszcze, że był inny niż pozostali handlarze bronią, że służył
lepszej sprawie. Poucza także zabójcę, przestrzega go przed pychą. Jego
słowa sprawiają, że młody Asasyn zaczyna mieć wątpliwości...
Kolejną osobą zagrażającą pokojowi w Ziemi
Świętej okazuje się być Garnier de Naplouse, Wielki Mistrz Zakonu
Szpitalników w Akce. Człowiek ten znany jest z okrutnych eksperymentów,
jakie przeprowadza na swoich pacjentach. Altair dostaje się do szpitala
Naplouse'a i obserwuje, jak podczas obchodu zbliża się on do pacjenta,
który próbuje uciec. Nakazuje połamać mu nogi, by uniemożliwić mu
ucieczkę. Asasyn zabija Szpitalnika, ten jednak, zanim wyzionął ducha,
stwierdził, że pomagał tym ludziom, że dzięki nim wielu z nich, chorych,
najbiedniejszych, powróciło do zdrowia i dziękowało mu; że za pomocą
tych krwawych metod pragnął uwolnić ludzi z więzień ich własnych
umysłów.
Po śmierci Garniera de Naplouse'a nadszedł
czas, aby ostrze dosięgło człowieka dostarczającego mu obiektów
doświadczalnych, handlarza niewolnikami - Talala, działającego w
Jerozolimie. Z polecenia okrutnego szpitalnika łapał ludzi chorych i
szalonych, społeczne wyrzutki, a następnie wysyłał ich do Akki, do swego
mocodawcy. Altair dowiaduje się, że Talal przetrzymuje uwięzionych w
magazynie w bogatej dzielnicy miasta. Gdy dociera na miejsce, handlarz
zaczyna uciekać. Po długim pościgu, Asasyn dopada swoją ofiarę na oczach
mieszkańców Jerozolimy. Podobnie jak dwa poprzednie cele, tak i ten
znajduje dla swojego postępowania usprawiedliwienie. W ostatnich
chwilach przed śmiercią wyznaje, że ludziom, których sprzedawał, nie
udało się w życiu, i że wysyłał ich do miejsca, gdzie miało być im
lepiej.
Po wykonaniu tych trzech zleceń Altair
powraca do Masjafu, by zdać relację Al-Mualimowi. Dzieli się z nim
wątpliwościami, jakie zasiały w jego sercu słowa każdej z trzech ofiar.
Starzec jednak uspokaja go, twierdząc, że były to osoby zaślepione przez
zło. Młody Asasyn awansuje w hierarchii i odzyskuje część utraconego
sprzętu. Ponadto, dostaje nazwiska kolejnych trzech osób, które należy
zlikwidować.
Pierwszym z nich jest Abu'l Nuqoud z
Damaszku, zwany też królem kupców. Żyje w przepychu i rozpuście, gardzi
ubogimi mieszkańcami miasta, czerpiąc przyjemność z patrzenia na to, jak
umierają w mękach. Altair odnajduje go w jego pałacu, w którego
ogrodach wydaje on przyjęcie dla "szlachetnych ludzi Damaszku". Po
uroczystej przemowie króla kupców, z fontanny zaczyna wypływać wino.
Abu'l proponuje toast za szczodrość ludzi, a gdy zostaje on spełniony,
oskarża ich o nienawiść i hipokryzję, po czym oznajmia, że wino zostało
zatrute, co stanowić ma jego zemstę. Żeby upewnić się, że nikt nie
opuści przyjęcia żywy, nakazuje swoim ludziom zabić wszystkich, którzy
spróbują uciec. W powstałym zamieszaniu Asasyn dociera do króla kupców i
kończy jego żywot. Przed śmiercią mężczyzna twierdzi, że przyłączył się
do spisku, żeby budować nowy, lepszy świat, a nie po to, żeby się
zemścić. Porównuje swoje czyny do pracy Altaira, wzbudzając w nim
wątpliwości.
Następne zlecenie prowadzi nas do Akki. Tym
razem śmierć pisana jest Williamowi z Montferratu, regentowi
sprawującemu w mieście władzę pod nieobecność Ryszarda Lwie Serce.
William to sprawny administrator i błyskotliwy dowódca, za jedyne prawo
uważa siłę. Trenuje swoich ludzi bez wytchnienia, żeby wyrobić w nich
dyscyplinę. Zabierał jedzenie mieszkańcom miasta i gromadził w
oczekiwaniu na lepsze czasy. Al-Mualim podejrzewał, że planuje on zabić
Ryszarda Lwie Serce, by uzyskać tron Akki dla swego syna. Altair
odnajduje Williama w Królewskiej Cytadeli, gdy ten rozmawia z królem
Ryszardem. Po odjeździe Plantageneta, z którym wdał się w sprzeczkę,
regent zaczyna wyładowywać swoją złość na podwładnych. Asasyn, który
obserwował całe zajście, ukrywając wśród tłumu, eliminuje łuczników, a
następnie dociera do cytadeli, gdzie William wygłasza mowę do żołnierzy,
próbując zachęcić ich do cięższej pracy. Tam właśnie dopada go Altair.
Umierając, mężczyzna wyjawia, że pragnął przekazać władzę nad miastem
templariuszom, nie swojemu synowi.
Po zlikwidowaniu Williama Asasyn wyrusza do
biednej dzielnicy Jerozolimy, aby zlikwidować regenta Majd Addina,
rządzącego w imieniu Saladyna. Trzymał on miasto w żelaznym uścisku,
próbując sobie podporządkować każdy aspekt życia mieszkańców za pomocą
wydanych przez siebie edyktów. Ci, którzy się nie podporządkowali,
zostawali publicznie straceni. Właśnie podczas jednej z takich egzekucji
Altair odnajduje despotę i zatapia w jego boku swe ostrze. Tyran,
wiedząc, że umiera, wyznaje, że uwielbiał władzę i strach, który
wzbudzał, że dołączył do Templariuszy dlatego, by móc kontrolować
Jerozolimę.
Po zlikwidowaniu tych trzech osób Altair
powraca do Masjafu, by zdać relację ze swoich działań. Otrzymuje kolejne
trzy zlecenia i ponownie odzyskuje część sprzętu.
Wielki Mistrz Krzyżaków, Sibrand, po śmierci swoich współspiskowców
wpadł w paranoję - wiedział, że Asasyni na niego polują i jak pokaże
przyszłość, nie mylił się, gdyż to on właśnie stanie się kolejną ofiarą
Altaira. Gdy młody zabójca go odnajduje, Sibrand oskarża jednego z
uczonych o przynależność do Bractwa Asasynów i zabija go, a następnie
udaje się na swój statek. Altair dociera do niego i pozbawia go życia. W
ostatnich słowach przed śmiercią Krzyżak zdradza swój plan, wyjaśnia,
że rekwirował statki, by utworzyć morską blokadę i uniemożliwić posiłkom
wezwanym przez króla Ryszarda dotarcie na miejsce.
Assasyn powraca do Damaszku, by zabić Jubaira
al Hakima, przywódcę Oświeconych. Jubair pragnie zniszczenia nauki,
ponieważ uważa, że ogranicza ona ludzi. Każe swoim ludziom gromadzić
książki i dokumenty, a następnie palić je w miejscach publicznych.
Altair dociera do medresy Al-Kallasah, gdzie właśnie odbywa się taki
spektakl. Jednak okazuje się, że różne osoby nadzorują prace w różnych
częściach miasta. Zabójcy udaje się odnaleźć swój cel i go zlikwidować.
Ostatni cel - Wielki Mistrz Zakonu
Templariuszy, Robert de Sable. Altair raz już się z nim spotkał - w
jaskini pod Jerozolimą, gdy próbował zdobyć ukryty tam skarb. Robert ma
być gościem na pogrzebie jednego z poprzednich celów Altaira, Majd
Addina, który ma odbyć się w Jerozolimie. Asasyn dociera na miejsce i
wtapia się w tłum. Ostrze już ma dosięgnąć Roberta, zakutego w zbroję od
stóp do głów, kiedy się okazuje, że to nie on, a... podstawiona osoba!
Co więcej, okazuje się, że to kobieta. Wychodzi na jaw, że żałobnicy
byli przygotowani na przybycie zabójcy i zastawili pułapkę. Altair
wychodzi z niej zwycięsko i puszcza niewiastę wolno, ponieważ nie była
ona jego celem. Nie przypuszcza, że ich losy jeszcze kiedyś się zejdą i
że stanie się ona w jego życiu naprawdę ważną osobą.
ltair nie ma czasu na zdanie relacji Al
Mualimowi i rusza z kopyta pod Arsuf - miejsce spotkania dwóch armii,
krzyżowców i Saracenów, gdyż tam właśnie udał się de Sable. Na miejscu
bohater zmuszony jest walczyć z chrześcijańskimi rycerzami, aż dociera
do Roberta i Ryszarda Lwie Serce, dowodzącego wojskami krzyżowców.
Asasyn usiłuje przekonać króla, że grozi mu niebezpieczeństwo, że
templariusz chce pozbawić go władzy, jednak monarcha nie daje wiary jego
słowom. Robert de Sable twierdzi, że chrześcijanie i muzułmanie powinni
się zjednoczyć przeciwko wspólnemu wrogowi - Asasynom, którzy zabijali
osoby stojące po obu stronach barykady. Ryszard postanawia, aby
pojedynek rozstrzygnął, kto ma rację. Robert de Sable i Altair
Ibn-La'Ahad stają do walki, którą wygrywa ten ostatni. Przed śmiercią
Robert wyjawia Asasynowi, że jego mentor, Al-Mualim, również jest
Templariuszem i że wykorzystał Altaira, by zlikwidować swoich wspólników
i zachować skarb dla siebie.
Młody Asasyn wyrusza do Masjafu, by stanąć
twarzą w twarz ze swoim mistrzem. Jednak już od bram twierdzy jest
atakowany przez swoich pobratymców. Z trudem dociera do siedziby
Al-Mualima. Ten wyjawia mu, że Fragment Edenu, który zdobył Malik w
podziemiach Świątyni Salomona, potrafi tworzyć niezwykle silne iluzje w
umysłach ludzi, przeciwko którym zostaje wykorzystany. Wyjaśnia, że
wszystkie cuda i ponadnaturalne zdarzenia, takie jak plagi egipskie,
przejście Izraelitów przez Morze Czerwone czy obecność bogów greckich
podczas wojny trojańskiej spowodowane są właśnie iluzjami, wytworzonymi
za pomocą Fragmentu Edenu. Al-Mualim chciał zahipnotyzować wszystkich i
zrobić im pranie mózgu, by zakończyć wojnę znaną jako Trzecia Krucjata.
Jednak artefakt nie działa na Altaira - młody Asasyn z jakichś powodów
jest na nie odporny. Starzec unieruchamia swojego ucznia za pomocą
Fragmentu, a następnie chce zabić, postanawia jednak dać Altairowi
możliwość sprawdzenia się w walce. Wysyła przeciwko niemu iluzje
przedstawiające jego ofiary, a następnie własnych sobowtórów. Jednak
dzięki Wzrokowi Orła Asasyn dostrzega wśród fałszywych przeciwników
prawdziwego Al-Mualima i zabija go. Następnie próbuje podejść, by
zniszczyć artefakt, lecz zamiast tego, aktywuje go... i pokazuje się
mapa z zaznaczonymi lokacjami innych Fragmentów Edenu.
W tym momencie Desmond zostaje odłączony od
Animusa. Przez głośniki rozlega się głos jakiegoś wysoko postawionego
pracownika Abstergo, który nakazuje go zlikwidować. Jednak Lucy
zapobiega temu, mówiąc, że być może Miles jeszcze do czegoś się przyda.
Następnie wraz z Vidicem wychodzą, zostawiając mężczyznę samego. Ten
odkrywa, że zdobył umiejętność swojego przodka - Wzrok Orła (jak się
później okaże, dzięki tzw. Efektowi Krwi). Za jego pomocą odkrywa
zapiski, zrobione krwią przez swojego poprzednika, Obiekt 16.
Desmond Miles jest przetrzymywany przez
Abstergo. Spędził wiele godzin w Animusie, zaczyna coraz wyraźniej
odczuwać jego wpływ na swój organizm. Odkrywa tajemnicze symbole
pozostawione przez jego poprzednika, Obiekt 16, w pokoju gdzie był
przetrzymywany. Desmond widzi owe znaki dzięki Orlemu Wzrokowi. Nie może
jednak przyjrzeć się im, gdyż wraca Lucy i zmusza go do ponownego
skorzystania z Animusa. Podczas krótkiej sesji następuje wyszukanie
jednego ze wspólnych przodków Obiektu 16 i Desmonda. Okazuje się nim być
Ezio Auditore da Firenze, włoski szlachcic z okresu renesansu. Lucy
przerywa synchronizację i zbiera rdzeń pamięci Animusa należącego do
Abstergo, po czym wspólnie z Desmondem ucieka z siedziby firmy. W drodze
do wyjścia przechodzą przez wielką salę pełną innych Animusów. Po kilku
trudnościach opuszczają parking Abstergo.
Wbrew oczekiwaniom Desmonda, to nie koniec
jego przygody. Lucy zawozi go do jednej z kryjówek współczesnych
Asasynów. Namawia go, by kontynuował sesje w Animusie, by dzięki
Efektowi Krwi stał się w pełni wyszkolonym Asasynem. Desmond przystaje
na jej propozycję. Spotkają pozostałych członków zespołu: Rebeccę Crane i
Shauna Hastingsa. Po zainstalowaniu rdzenia pamięci zabranego z
Abstergo, Desmond zostaje podłączony do nowego Animusa i rozpoczyna
synchronizację wspomnień kolejnego ze swoich przodków.
Ezio Auditore, siedemnastoletni mieszkaniec
Florencji, przewodzi grupie swoich przyjaciół w bójce z bandą, której
hersztem jest Vieri de' Pazzi. Awantura kończy się zwycięstwem
zwolenników rodziny Auditore, lecz Ezio w wyniku lekkiej rany zyskuje
charakterystyczną bliznę na ustach. Wraz z bratem Federiciem odwiedza
medyka, po czym wygrywa braterski wyścig na dach pobliskiego kościoła.
Decyduje się odwiedzić Cristinę Vespucci i spędza z nią noc. Rankiem
Ezio ucieka przed ojcem dziewczyny i tak trafia w końcu do domu, gdzie
spotyka swojego ojca, Giovanniego Auditore, i wykonuje zlecone mu
zadanie. Ezio pomaga też pozostałym członkom rodziny. Dzięki matce
poznaje Leonarda da Vinci, rozprawia się z niewiernym narzeczonym
siostry i na prośbę brata, Petruccia, zbiera orle pióra z okolicznych
dachów. Wróciwszy, spotyka ojca w towarzystwie Uberto Alberti. Giovanni
powtórnie wysyła syna, by załatwił dla niego kilka spraw. Gdy Ezio
wraca, zastaje dom zdemolowany. Od służącej Annetty dowiaduje się o
aresztowaniu jego ojca i dwóch braci pod zarzutem zdrady. Nakazuje
dziewczynie ukryć swoją matkę i siostrę w bezpiecznym miejscu. Potem
kieruje się do Palazzo Della Signoria, gdzie potajemnie kontaktuje się z
uwięzionym ojcem. Zgodnie z jego poleceniem, po powrocie do domu Ezio
zabiera z gabinetu Giovanniego asasyńskie szaty, broń i dokumenty
świadczące o niewinności rodziny Auditore, które następnie przekazuje
Uberto Alberti. Przyjaciel obiecuje mu pomoc w wyjaśnieniu tego
"nieporozumienia", lecz okazuje się być zdrajcą. Podczas porannej
egzekucji zaprzecza, by posiadał jakiekolwiek dowody, w wyniku czego
Giovanni i jego synowie, Federico i Petruccio, zostają powieszeni. Młody
Auditore przysięga pomścić swych bliskich, ale sytuacja zmusza go do
ucieczki.
Rozpoczyna się nowy etap w życiu Ezio.
Dzięki wskazówkom Annetty trafia do domu publicznego, gdzie ukrywają się
jego matka i siostra. Poznaje właścicielkę owego przybytku, Paolę,
która uczy go wtapiać się w tłum i kraść. Za jej radą Ezio udaje się do
Leonarda da Vinci, który z pomocą strony Kodeksu naprawia stare Ukryte
Ostrze Giovannego. Dzięki nowym umiejętnościom i broni, młodemu Auditore
udaje się podejść Uberto Alberti i brutalnie zabić go na oczach tłumu,
dokonując zemsty. Po ucichnięciu sprawy, Ezio razem z siostrą i matką
opuszcza swoje rodzinne miasto, Florencję.
Docierają do Monteriggioni, gdzie wpadają
na bandę, której przewodzi Vieri de' Pazzi. Z opresji ratuje ich wuj
Ezia, Mario Auditore. Udziela im schronienia w rodzinnej willi i
rozpoczyna intensywne szkolenie bratanka, wyjawiając mu jednocześnie
prawdę o odwiecznej wojnie Asasynów i Templariuszy oraz o roli ich
rodziny w tej walce. Początkowo opowieść Maria nie przekonuje Ezia do
zostania we Włoszech, lecz młodzian szybko reflektuje się i postanawia
pomóc w ataku na San Gimignano, siedzibę Pazzich. Wdarłszy się do
miasta, młody Auditore jest świadkiem spotkania, w którym biorą udział
Vieri de' Pazzi, jego ojciec Francesco, Jacopo de' Pazzi oraz Rodrigo
Borgia. Ustalają oni szczegóły jakiegoś planu, lecz Ezio nie wie, o co
chodzi. Nawet pokonany Vieri przed swą śmiercią nie wyjawia mu prawdy.
Osiągnąwszy cel ataku, Mario i jego bratanek wracają do swej willi.Ezio
decyduje się przejąć dzieło ojca i zostać prawdziwym Asasynem.
Postanawia zabić Francesco de' Pazzi. Deklaruje, że zbierze wszystkie
strony Kodeksu oraz odrestauruje Monteriggioni. Mario pokazuje mu
sanktuarium wybudowane pod willą i ukrytą w nim zbroję Altaira.
Następnie Ezio wraca do Florencji.
Odwiedza Leonarda, dzięki któremu uczy się
nowych technik zabijania. Za jego radą kontaktuje się z La Volpe.
Złodziej wskazuje Ezio podziemia kościoła Santa Maria Novella jako
miejsce spotkania Templariuszy. Auditore podsłuchuje w katakumbach
rozmowę spiskowców planujących obalenie Medyceuszy. Wychodząc z
podziemi, trafia na jeden z grobowców Asasynów i zdobywa pierwszą z
pieczęci, dzięki którym później zdobędzie zbroję Altaira. Następnego
dnia Ezio idzie pod Duomo i jest świadkiem zamachu. Ratuje Lorenzo de'
Medici, a później ściga i zabija Francesco de' Pazzi. Na widok jego
martwego ciała Jacopo de' Pazzi ucieka. Ezio za radą Lorenzo udaje się
do Toskanii, gdzie z pomocą ludzi wuja Maria odnajduje i zabija czterech
popleczników zbiega. Dzięki nim ustala miejsce jego pobytu i śledzi go
aż do ruin teatru. Tam dochodzi do konfrontacji pomiędzy spiskowcem, a
Rodrigiem Borgią i Emiliem Barbarigo z Wenecji. Ostatecznie Jacopo de'
Pazzi zostaje zamordowany, a pozostali Templariusze znikają.
Ezio wraca do Florencji i uzgadnia z
Lorenzo, że powinien udać się do Wenecji. Rusza w drogę i spotyka na
szlaku Leonarda da Vinci, który również przenosi swój warsztat do
Wenecji. W czasie wspólnej podróży powozem zostają napadnięci i
rozdzielają się. Ezio rozprawia się z wysłannikami Templariuszy i
samotnie dociera do Forli. W porcie ponownie spotyka przyjaciela, lecz
wychodzi na jaw, że Asasyn nie posiada glejtu i nie może wsiąść na
statek. Nagle dobiega go wołanie o pomoc. Ezio ratuje z opresji kobietę,
która okazuje się być samą Cateriną Sforzą. W ramach wdzięczności
rozkazuje ona kapitanowi statku zabrać Asasyna na pokład. Przyjaciele
udają się do Wenecji.
Sesja w Animusie dobiega końca. Koledzy z
zespołu tłumaczą Desmondowi, że długie przebywanie w urządzeniu niesie
ryzyko skutków ubocznych. Lucy zapewnia go, że robi wielkie postępy i
organizuje mu mały test sprawnościowy. Desmond ma krótkotrwałe
halucynacje związane z realiami poznanymi w Animusie. Wkrótce zwidy
nasilają się i wywołują u niego dziwny sen, w którym powraca do
wspomnień Altaira. Średniowieczny Asasyn ściga swój cel po
fortyfikacjach Akki i dogania go na szczycie wieży. Uciekinierem jest
Maria Thorpe. Ku zaskoczeniu Desmonda kobieta okazuje się być kochanką
Altaira i matką jego dziecka, a także przodkiem samego Milesa. Gdy ten
ostatni zostaje później obudzony przez Rebeccę, nie wspomina nikomu o
dziwnym śnie. Rozpoczyna się kolejna sesja w Animusie.
Ezio i Leonardo przybywają do Wenecji i
odbywają wycieczkę po mieście. Na targu są świadkami agresji strażników,
oglądają pałac Emilio Barbarigo odpowiedzialnego za szykanowanie
wolnych kupców. Odprowadziwszy przyjaciela, Ezio wraca pod ów pałac i
obserwuje nieudany atak złodziei na siedzibę Emilio. Daje się wciągnąć w
walkę, pomagając rannej złodziejce, Rosie, i jej towarzyszom dotrzeć do
ich kryjówki. Tam poznaje Antonio, przywódcę frakcji weneckich
złodziei, i razem planują ponowny atak. W międzyczasie Asasyn doskonali
swe umiejętności wspinaczki i pomaga nowym przyjaciołom przegrupować się
po niedawnej porażce. Organizuje przebranie dla ludzi Antonia i pozbywa
się łuczników, przez co umożliwia kolejny atak. Z pomocą złodziei
dostaje się do siedziby Emilio i zabija go, podsłuchawszy jego rozmowę z
Carlo Grimaldim.
Asasyn zyskuje nowy trop. Śledzi Carlo i
jest świadkiem jego spotkania z Silvio Barbarigo, Marco Barbarigo i
Dante Moro. Po chwili dołącza do nich Rodrigo Borgia i wyjawia im plan
otrucia doży Mocenigo najbliższej nocy. Gdy zebranie dobiega końca, Ezio
i Antonio, chcąc ocalić dożę, bezskutecznie próbują znaleźć drogę
dostępu do jego pałacu. Asasyn wpada na pomysł, by wykorzystać machinę
latającą Leonarda. Dzięki niej Auditore dociera do siedziby doży. Jest
jednak za późno, by ocalić otrutego Mocenigo. Carlo próbuje umknąć,
zwalając winę na Ezio, lecz ten dogania go i zabija, a później ucieka z
pałacu.
Oskarżony o zamordowanie doży Asasyn
odwiedza Leonarda. Przyjaciel majstruje dla niego ukryty pistolet,
obdarowuje karnawałową maską i odsyła do niejakiej siostry Teodory.
Wskazane miejsce okazuje się być domem publicznym, w którym bywa
Antonio. Ezio wspólnie ze złodziejem i kurtyzaną obmyśla plan pozbycia
się nowego doży, Marco Barbarigo. Asasyn musi zdobyć złotą maskę,
wejściówkę na jego prywatne przyjęcie. W tym celu bierze udział w
turnieju i wygrywa, pokonawszy konkurentów. Mimo to nie otrzymuje
nagrody. W wyniku przekupstwa, maska trafia do Dante Moro. Za radą
Teodory Ezio kradnie mu drogocenny fant i dociera na przyjęcie doży.
Mimo trudności udaje mu się zabić Marco Barbarigo, wykorzystując ukryty
pistolet.
Za radą Antonio i Agostino, nowego doży,
Ezio postanawia dobrać się do skóry Silvio Barbarigo, który zajął
L'Arsenale. Aby zyskać cennego sojusznika, uwalnia z rąk straży
Bartolomeo D'Alviano, przywódcę najemników. Zgodnie z opracowanym
planem, na dany znak jego ludzie odciągają uwagę Silvio, dzięki czemu
Asasyn może uderzyć. Walka przenosi się do portu, gdzie Ezio zabija
Barbarigo i Dante Moro. Dowiaduje się, że zamieszanie z dożą miało tylko
odwrócić jego uwagę od wyprawy Templariuszy na Cypr.
Dzięki Rosie Ezio poznaje datę powrotu
statku. Z pomocą Leonarda dochodzi do wniosku, że jego wrogowie szukają
krypty, o której mowa w Kodeksie. Przywiezienie przez nich do Wenecji
Fragmentu Edenu ma spowodować ujawnienie się proroka, który otworzy ową
kryptę. Asasyn postanawia im przeszkodzić. Udaje się do portu i śledzi
cenną przesyłkę, a później zastępuje posłańca. Eskortowany przez
żołnierzy dociera przed oblicze Rodrigo Borgii i ujawnia się.
Templariusz oświadcza, że to on sam jest prorokiem i rozpoczyna się
nierówna walka. Z pomocą Ezio przychodzą jego przyjaciele: wuj Mario, La
Volpe, Antonio i Bartolomeo. Udaje im się odbić Fragment Edenu. Gdy
Borgia ucieka, zjawiają się jeszcze Paola, Teodora i Niccolo
Machiavelli, który wyjawia, że wszyscy oni są Asasynami. Inicjują
ceremonię na szczycie wieży, podczas której Ezio staje się pełnoprawnym
członkiem Bractwa.
Desmond gwałtownie zrywa się z Animusa,
lecz chce natychmiast wznowić odczytywanie wspomnień. Shaun przypomina
sobie, że Rodrigo Borgia został w 1492 roku wybrany na papieża, co
znacznie wpłynęło na przeżycia Ezio.
Leonardo pomaga Asasynom zbadać Fragment
Edenu, lecz niewiele udaje im się ustalić. Postanawiają ukryć go w
Forli, u Cateriny Sforzy. Ezio i Niccolo spotykają się z nią poza
murami. Niespodziewanie miasto zostaje zaatakowane przez braci Orsi,
najemnych zbirów na usługach Rodrigo Borgii. Przyszli oni po mapę
położenia stron Kodeksu oraz Fragment Edenu. Asasynom udaje się utrzymać
cytadelę, lecz dwójka dzieci Cateriny wpada w ręce zbirów. Kobieta
prosi Ezio, by je ocalił, a ona będzie pilnować artefaktu. Auditore
ratuje najpierw małą Biancę, a potem Ottaviano, zabijając jednego z
braci Orsi, Ludovico. W tym czasie Checco zaatakował kryjówkę Cateriny i
odebrał jej Fragment Edenu. Ezio zdążył jeszcze dorwać go i zabić, lecz
sam został ranny i stracił artefakt na rzecz tajemniczego mnicha bez
palca. Doszedłszy do siebie pod opieką Cateriny, Asasyn wszczyna krótkie
śledztwo w opactwie i dowiaduje się o niejakim Savanaroli. Trop
prowadzi go do Florencji.
W rodzinnym mieście Ezia trwają zamieszki.
Spotkawszy się z Niccolo, dowiaduje się, że ścigany przezeń mnich
przejął za pomocą Jabłka kontrolę nad Florencją. Okazuje się, że tylko
rajcy i niektórzy ważni mieszkańcy zostali omamieni mocą artefaktu, a
zwykli mieszczanie sprzeciwiają się władzy Savanaroli. Asasyni decydują
się usunąć z ulic miasta podżegaczy mnicha, co w ich zamyśle wywoła
powstanie. Ezio odnajduje kolejno dziewięciu ludzi próbujących
podporządkować tłum władzy samozwańczego proroka i morduje ich jednego
po drugim. Mieszczanie gromadzą się na placu. Mnich wpada w ręce tłumu, a
Ezio odzyskuje Fragment Edenu. Wkrótce pod Palazzo Della Signoria
odbywa się egzekucja samozwańczego proroka. Asasyn lituje się nad
Savanarolą i dobija go, gdy ten płonie na stosie. Następnie Ezio
wygłasza do ludu Florencji płomienną mowę, wedle której powinni sami
kierować swoim życiem, a nie podporządkowywać się obcemu wpływowi.